Login:
Heslo:
 
Reklama: Bezpečnostní schránka Co to je bezpečnostní schránka.

 

 

 

Anna Karenina

Navigace: Balet > Děje baletů > Anna Karenina

Anna Karenina (hudba: Rodion Konstantinovič Ščedrin)

1. dějství

Prolog

Na peronu petrohradského nádraží se loučí vronskij se svou matkou. Z vlaku vystupuje Anna. Jejich pohledy se spojí. Vtom kolem začínají pobíhat lidé s ustrašenými tvářemi: železniční zřízenec nese bezvládné tělo člověka, kterého srazil vlak.

Ples

Uprostřed tančících párů je Vronskij a Kitty. Do sálu vstupuje Anna a Vronskij z ní nemůže spustit oči.

Vánice

Sněžnou vánicí jde Anna. Náhle se proti ní objeví Vronskij. Za Annou se vynoří Karenin a s Vronským se zdvořile ale chladně zdraví. Karenin nabízí Anně své rámě a odvádí jí pryč.

Salon Betsy

Kněžna Betsy Tverská se svým mužem vítají hosty. Je zde rovněž Tuškevič, jehož poměr s Betsy je veřejným tajemstvím. Přichází Karenin se svou ženou. Vronskij využije příhodný okamžik a vyzná se Anně ze svého citu. Společnost si jich začíná všímat. Karenin navrhuje Anně, aby odešli, ale ta to odmítá. Zůstává a její dialog s Vronským pokračuje bez ohledu na pohoršené pohledy společnosti.

Kareninova pracovna

Karenin čeká na návrat Anny. Po jejím příchodu jí vyčítá příliš živý rozhovor s Vronským. Anna neví, co si počít.

Vronského sen

Vronský myslí jen na svou Annu. Před jeho zraky se zjevuje ve všech situacích, kdy se spolu setkali. Vrací se také podoba železničního zřízence, který poprvé tak vystrašil Annu. Když se Vronskyj ze svého snu probere, stojí před ním skutečná a živá Anna…

Anna a Vronskyj

Jejich vzájemná touha dochází naplnění. Vášnivý cit Anny má však hořkou příchuť beznaděje, zmatku a studu.

2. dějství

Dostihy

Na dostizích se schází petrohradská šlechta, dvůr i bohatí měšťané. Mezi důstojníky, kteří se účastní dostihu, je i Vronskij. Závod je odstartován, po chvílu však dochází k pádu Vronského z koně. Anna v obavě o jeho život nad sebou ztrácí kontrolu. Karenin jí chce pomoci, ale rozrušená Anna se mu vyzná z nevěry a ze své lásky k Vronskému.

Kareninova pracovna

V nastalé situaci Karenin nabízí toto řešení: vše bude jako předtím, jako by se nic nepřihodilo. Jde o to, aby nikdo nemohl Annu z ničeho vinit, ani společnost, ani služebnictvo. Zkrátka žít v neustálé lži a přetvářce, zachovávat jen vnějškové dekorum.

Sen Anny

Anně se zdá, že jejími manželi jsou Karenin i Vronskij současně a že jí oba zahrnují lichotakmi a něžnostmi. Anna se probouzí s hrůzou. V dalším snu jí zase pronásleduje zlověstná postava železničního zřízence s mrtvolou v náručí.

Annina komnata

Vronský, který již nedbá žádné opatrnosti, přichází do Kareninova domu. Vrhá se k Anně a zahrne jí polibky. Není možné žít déle v přetvářce. Rozhodují se utéct za hranice, kde je nikdo nezná. Protože Karenin povolil rozvod, zůstává malý Serjoža u něj.

3. dějství

Itálie

Vronskij s Annou jsou v malém italském městečku. Anna je v prvních dnech neskonale šťastná a plná radosti ze svobodného života. Ale pak se stesk po synovi stává stále silnější a mučivější.

Dvorní ceremoniál

Slavnostní rituál carského dvora, na kterém je Kareninovi udělen vysoký řád.

Setkání Anny se synem

Anna tajně přichází do Kareninova domu, aby spatřila své dítě. Její setkání se Serjožou je plné něhy i bezvýchodného hoře. Ale přichází Karenin a Anna musí pryč. Pochopila, že svého syna ztratila navždy. V depresi se rozhodne navštívit představení italské opery.

Divadlo

V lóžích sedí petrohradská smetánka, na scéně se odehrává duet Promadony a tenora. Když se objeví Anna, všechny binomy a lorňony se zaměří na ni. Anna si připadá jako přikovaná na pranýři.

Zoufalství Anny

Svět, do něhož Vronskij mohl i nadále, je pro Annu zapovězen. Drásá jí odloučení od syna i opovržení společnosti. Bojí se, že ztratí Vronského lásku, má pocit, že jeho cit chladne. Annu pronásledují žárlivé představy – žárlí na svět, v němž se Vronskij pohybuje, žárlí na kněžnu Sorokinovou, s níž by Vronského chtěla oženit jeho matka, žárlí na neznámou dívku, s níž byl kdysi zasnouben. Ze své situace nevidí úniku – jediné východisko je smrt…

Epilog – smrt Anny

Vzpomínka na mrtvého v náručí železničního zřízence je jako pokyn osudu. Anna pochopila, co má udělat. Vstupuje na koleje a vlak se k ní nezadržitelně řítí…

© balet.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma
počítadlo toplist