BALET V OTÁZKÁCH A ODPOVĚDÍCH
Kdo pojmenoval taneční formu názvem balet ?
Ten, kdo novou uměleckou formu pojmenuje, nemusí být zároveň jejím tvůrcem. Důkazem toho je jak název balet, tak i opera. Zatímco operu pojmenoval jezuita Menestrier až 87 let po vzniku hudebního drama, se slovem, z něhož vzniklo označení „balet“ se setkáváme dávno před vytvořením baletu jako takového – pojmem ballatio se označoval už v době minnesängrů tanec párů.
Jak vzniknul název „balet“ ?
Ačkoliv je jazykem baletu francouzština, jeho název pochází z italského jazyka – a to z tanečních písní, kterým se v Itálii prostě říkalo ballata nebo balleto. Obě tato slova souvisela s výrazem ballare – tančit. Od těchto výrazů se odvíjí i pojmenování baletních umělců: ballerina – tanečnice a ballerino – tanečník.
Jak došlo k tomu, že se balet začal rozvíjet ve Francii, když jsou jeho kořeny v Itálii ?
Francouzský král Jindřich II., syn nádherymilovného Františka I., měl za manželku Kateřinu Medicejskou, neteř papeže Klementa VII. A právě pod patronací této ženy se v lesku francouzského dvora zrodil balet. Kateřina si ze své rodné Itále přivezla do Francie mnoho umělců, mezi nimi i vynikajícího houslistu Baldasarina de Belgiojosiho – toho však ne kvůli jeho hudebnímu umění, ale zejména proto, že toužila po nádherných výpravných slavnostech a byla přesvědčena, že je nikdo jiný nedokáže uspořádat lépe, než právě tento muž. De Belgiojoso si pofrancouzštil své jméno na Balthasar de Beaujouyeulx a s velkým úspěchem se zabýval především aranžováním dvorských slavností.
Velkého ohlasu u dvora a přízně náročné Kateřiny dosáhl roku 1573 dílem „Ballet des Nymphes“, kde dochází ve střídání veršů a tance k dosažení baletu jako umělecké formy.
Kdy a kde vznikla první baletní akademie?
K této události došlo v roce 1661, kdy na radu kardinála Mazarina založil Ludvík XIV. L´Académie Royale de Danse. Úkolem akademie bylo důkladně školit budoucí tanečníky z povolání a zároveň chránit slohovou čistotu francouzského baletu.
V čele Akademie stálo 13 vybraných tanečních mistrů, v jejichž čele stál ředitel. Na Akademii se musel vzdělávat každý, kdo chtěl v tomto oboru dosáhnout oficiálního postavení. Jejím prvním ředitelem byl Beauchamps, po něm následovali např. Pécour, Laval či Dupré. Činnost Akademie byla ukončena v roce 1780, ale její členové a potomci těchto umělců měli právo vyučovat tanec bez mistrovského listu.
Kdy začaly balet tančit také ženy?
Až do roku 1681 byl balet pouze mužskou záležitostí. I Ludvíku XIV. byli na jevišti partnery pouze muži. Až 16.5. 1681 vytvořila dámskou roli v Lullyho baletu La Triomphe de l´Amour první profesionální balerína Mlle La Fonteine, nazývaná rovněž "Královna tance".
Všeobecně se má za to, že to byla roku 1832 Marie Taglioni v baletu La Sylphide, ale je velmi pravděpodobné, že na špičkách již tančili někteří umělci mnohem dříve. Důkazem jsou obrázky, na kterých tanečnice stojí „zcela na konečcích prstů“. Byly jimi tanečnice Maria del Caro (obrázek z roku 1804), ruská balerína Avdoťa I. Istominová (roku 1820) či Fanny Bias (litografie z roku 1821, která ji znázorňuje v baletu Flora a Zefír na špičce nohy). S největší pravděpodobností na špičkách tančila také již roku 1815 Genevieve Gosselinová taktéž Floru v baletu Flora a Zefír, který uvedl Didelot v pařížské Opeře. Marii Tagliniové však nelze upřít to, že to byla právě ona, která tanec na špičkách povýšila z akrobatických a cirkusových výstupů na umění, učinila z něj prostředek uměleckého vyjádření.
Kdy a ve kterém baletu se poprvé objevila bílá romantická tutu?
Stalo se tak 12. března 1832 při premiéře baletu La Sylphide v pařížské Opeře. Marie Taglioni zde poprvé tančila v kostýmu, který se okamžitě stal přímo vzorovým pro postavy víl a nadpřirozených bytostí. Nebyla to barevná sukně, jak bylo doposud zvykem, ale jednalo se o zvonovou, splývavou sukni z bílého mušelínu, která sahala doprostřed lýtek, živůtek byl přiléhavý, obnažující ramena. Tento kostým navrhnul návrhář Eugene Lami.
Kdo a kdy zkrátil ženský baletní kostým?
První tanečnicí, která se odvážila zkrátit dlouhou sukni nad kotníky, byla Marie Camargo. Učinila tak proto, aby byla vidět práce jejích nohou, zejména skoky a batterie. Tato úprava kostýmu vyvolala v obecenstvu velké pohoršení.
Marie Sallé v roce 1734 zcela odložila těžké šaty, paruku i veškeré doplňky a v baletu Pigmalion tančila v lehkém mušelínovém kostýmu.
Jaký je nejdéle uváděný balet?
Je to balet „Marná opatrnost“, který měl premiéru v roce 1786 ve francouzském Bordeaux a od té doby je stále uváděn na divadelních jevištích. Hudbu složil Johan Wilhelm Herold a původní choreografii vytvořil Jean Dauberval.
Kdy a kde začali studenti taneční akademie používat jednotné oblečení při tréninku?
Jednotné oblečené na tréninky zavedl v roce 1844 Carlo Blasis pro studenty pařížské Opery.
Která tanečnice jako první utočila 32 fouettés na špičkách?
Byla to Pierina Legnani a tento její výkon způsobil obrovskou senzaci.