Login:
Heslo:
 
Reklama: Bezpečnostní schránka Co to je bezpečnostní schránka.

 

 

 

Bachčisarajská fontána

Navigace: Balet > Děje baletů > Bachčisarajská fontána

 hudba: Boris Asafjev

  Děj baletu Bachčisarajská fontána

 

    Prolog

    Na předscéně před fontánou klečí krymský chán Girej pohroužen ve vzpomínky.

 

    I. dějství

    Slaví se zasnoubení mladičké Marie s Václavem. Mladý pár vyběhne ze zámku a tančí, pak zmizí v aleji. Z křoví pátravě vyhlédne zvěd z chánova vojska. Zazní slavnostní polonéza, kterou vede hrabě Potocký se svou dcerou Marií. Potom zatančí hosté krakovjak. Následuje taneční variace Marie, kterou na harfu doprovází Václav. Po té přichází na řadu vroucí pas de deux snoubenců a na závěr hosté zatančí mazurku. To už jsou však všichni obklíčeni tatarským vojskem. Ženy se ukrývají na zámku a muži se ozbrojují.

     Nastává boj,, v němž převaha Tatarů končí smrtí Poláků a zpustošením zámku. Poslední spásou Václava a Marie, která je zahalena do závoje, je útěk. Chán Girej jim však zastoupí cestu. Zabje Václava a Marii strhává závoj z obličeje. Ustrne v obdivu nad její krásou a dává jí odvést do zajetí.

 

    II. dějství

    Ženám v harému chána Gireje ubíhá čas pomalu. Návrat Gireje z válečné výpravy u nich vyvolá radost. Očekává ho také krásná a vášnivá Zarema – královna harému, ale Girej si nevšímá ani jí, ani nikoho jiného. V průvodu zajatců kráčí Marie, která k sobě jako poklad tiskne Václavovu harfu. Girejova netečnost mizí, ale Marie mu nevěnuje pozornost.

    Zarema pochopí, že Marie ohrožuje její prvenství. Ženy se snaží svým tancem Gireje rozptýlit, ale marně. Girej odchází z harému.

 

    III. dějství

     Pro Marii je okolí, do kterého byla násilně odvlečena, plné smutku a děsu. Příchod Gireje ji vytrhne ze vzpomínek na domov. Marně Girej hovoří o své vášni, marně prosí o její lásku. V dívce budí jen hrůzu. Krutý vládce se sklání před Marií a pln pokory odchází.

    Dívka bere harfu a v hudbě si vybavuje vzdálené Polsko. Otrokyně jí pak ukládá ke spánku. V tichu tmavé noci se do komnaty vplíží žárlivá Zarema. Prosí Marii, aby jí vrátila Girejovu lásku. Ta vysvětluje, že Gireje nikdy milovat nebude a že o jeho lásku nestojí. Dlouho se však Zarema z dívčího ujištění radovat nemůže. Zahlédne Girejovu čapku, kterou zde zanachel při své nedávné návštěvě a opět v ní vzplane žárlivost.

    Domnívá se, že byla obelstěna, vytrhne kinžál a vrhá se na Marii. Otrokyně, která se probudila, sice zavolá Gireje, ale ten přichází v okamžiku, kdy Zarema Marii dostihla a probodla ji. Marie umírá u kamenné vyschlé fontánky, ze které v tomto okamžiku jako zázrakem začíná tryskat voda. Girej chce Zaremu zabít, ta mu však sama nstavuje hruď. Bez jeho lásky nechce žít. Girejovi klesá ruka a dává Zaremu odvést.

 

    IV. dějství

    Před Girejem defilují zajatci z posledního nájezdu, který vedl Nurali. Ten se svými bojovníky tančí strhující bojový tanec. Pak stráže přiváději Zaremu, kterou na příkaz chána svrhávají do propasti. Girej však nevěnuje Zaremě ani poslední pohled, o nějž dívka prosí. Propadl smutku. Opouští bojovníky a uzavírá se do samoty.

 

    Epilog

    U „fontány slz“, kde Marie zemřela, se Girejovi ve vzpomínkách zjeví její obraz.

© balet.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma
počítadlo toplist