Petr Zuska
(*1968)
Tanečník, choreograf a současný šéf baletu Národního divadla v Praze získal profesionální angažmá poprvé v Divadle Na Zábradlí (1987 - 89). Studoval choreografii a režii pantomimy na katedře tance Akademie múzických umění v Praze, nejdříve u zakladatele české moderní pantomimy Ladislava Fialky a poté u Ctibora Turby .
Od roku 1989 byl sólistou Pražského komorního baletu, v němž byl hostujícím choreografem i po roce 1992, kdy odešel jako sólový tanečník do Národního divadla (1992-1998). Osobitý výkon podal v postavě Hněvu rodu Kapuletů v Gounodově opeře Romeo a Julie (1994).
Z Národního divadla odešel do Ballet Theatre v Mnichově (sezona 1998-99), kde účinkoval např. v titulech Going to Dark, Stamping Ground, Kreaturen a byl autorem choreografie Triple Self na hudbu Dmitrije Šostakoviče (1999). Dále působil v Ballet Augsburg (1999), kde byl hlavní postavou choreografií Jochenna Heckmanna (např. Shaker Loops, Tripping through the Blue, Sofa - Wanted). V roce 2000 byl v angažmá Les Grands Ballets Canadiens v Montrealu.
Tančil široký repertoár od experimentů, přes moderní díla (Nacho Duato, Ohad Naharin; choreografie Jiří Kylián) až po klasické baletní tituly (Louskáček). V roce 2001 hostoval v Německu a Kanadě. V Laterně magice v Praze působil v inscenaci Graffiti duet - Les bras de mer. V roce 2002 měla v lotyšské národní opeře v Rize premiéru jeho choreografie Clear Invisible (2002).
V pražském Národním divadle byl jmenován v roce 2003 šéfem baletu a uvedl choreografie Mezi horami (2002) a Ways 02 (2002). V roce 2004 přesvědčivě nastudoval s posluchači konzervatoře Ravelovo Bolero. Z mezinárodních cen získal v Hamburku cenu Prix Dom Perignon 1999 za choreografii Triple Self.
Přehled ocenění:
1993 a 1997 - Thalia Award for Interpretation
1993 - Prix of Czech Lit. Fund for Interpretation
1994 - Prix of Czech Lit. Fund for Choreography
1996 - The Best Choreography Award
1999 - Prix Dom Perignon in Hamburg International Choreographic Competition
2002 - Choreography of the Year Award